Hyreslägenheter i Arvika

Hyresgästinformation

Nedan finner du bra information till dig som är hyresgäst hos oss.

Energi för dig som hyresgäst

Tillsammans är vi ansvariga för att effektivisera energianvändningen i våra fastigheter!

Vi kan göra mycket för miljön och spara mycket pengar tillsammans om vi tänker på el- och värmeförbrukningen. Som vi alla säkert vet har vi just nu skenande elpriser och kan vi då hålla nere förbrukningen kan vi istället lägga pengarna på att hålla fastigheterna i bättre skick och ni kan själva få mer kvar i plånboken. Ur ett större perspektiv måste vi alla hjälpas åt för att vår omvärld ska kunna gå framtiden till mötes på ett mer hållbart sätt, oavsett vems plånbok som gynnas.

Tips för att minska energianvändningen:
  • Använd lågenergi- och LED-lampor, de har upp till 90% energiförbrukning än jämförbara glödlampor.
  • Släck lampor i gemensamma utrymmen när ni går därifrån. Lågenergilampor och lysrör klarar av att du släcker dem utan att livslängden påverkas.
  • Stäng av datorer, TV-apparater och andra hushållsapparater när du inte använder dem. Att stänga av helt är bättre än energisparläge. Datorer mår bra av att stängas av.
  • Ställ krav på låg energianvändning när du köper ny utrustning.
  • Spara el genom att tina mat i kylen.
  • Städa kyl och frys från damm och frost så drar dom mindre el.
  • Öppna och stäng kyl och frys snabbt.
  • Använd både kall- och varmvatten sparsamt.
  • Att ändra temperatur i ett rum tar tid. Gör därför små ändringar på termostaten och låt temperaturen sätta sig innan ytterligare ändringar.
  • Undvik att ställa möbler eller tunga gardiner framför elementen, detta hindrar värmen från att sprida sig i hela rummet.
  • När du vädrar, gör det rejält och under en väldigt begränsad period. Stäng av värmen på elementen under tiden.
  • Fyll alltid tvätt- och diskmaskiner. Använd program som håller så låg temperatur som möjligt.
  • Sänk temperaturen i lägenheten, särskilt när ni åker bort.

Allas insats är viktig, hur litet det än kan kännas. Tillsammans kan vi göra stor skillnad!

Bor du hos oss och:
  • det är kallt i din lägenhet? 
  • du har kranar som droppar? 
  • fönstren är otäta? 

Ring oss! Vi ber er kontakta oss innan ni vidtar egna åtgärder som att exempelvis installera el-element. På så vis kan vi åtgärda problemen på ett hållbart sätt. 

FAQ - Vanliga frågor och svar

Har ni några lediga lägenheter?
Alla bostadsmatchningar görs i vårt system. För att bli med i vårt söksystem gör du en intresseanmälan här på vår hemsida, så får du sedan erbjudanden på mejlen när du matchas mot en lägenhet. När du står i vår bostadskö så är det viktigt att svara på de erbjudanden du får, även om det är ett nej tack, så vi vet att du vill stå kvar i kön.

Jag har ingen mejladress och/eller ingen dator, hur gör jag för att söka lägenhet hos er?
Vi vill såklart att alla ska kunna söka bostad hos oss. Det är också viktigt att ha ett system som är tryggt och rättvist. Därför behöver alla sökande finnas i vårt system. Vi kan självklart hjälpa till att lägga in ansökan om du ringer eller besöker oss, men det behöver också finnas en mejladress vi kan skicka erbjudande till. Har du någon som kan låna ut sin mejladress och som kan meddela dig när du får ett erbjudande, kanske en vän eller anhörig, så går det bra att lägga in den.

Vilka fastigheter har ni?
Vi har fastigheter på flera ställen i Arvika och Gunnarskog. I Arvika har vi bland annat City-huset, gamla Esplanadskolan, Greven, och EPA-huset. Det kommer komma ut bilder på alla fastigheter här på hemsidan. Är det någon särskild fastighet du är intresserad av redan nu, kan du mejla oss på info@ljfastigheter.se.

Kan jag betala med autogiro?
Absolut! Ring 0570-17500 eller mejla info@ljfastigheter.se så fixar vi en blankett till dig. Du kan också ladda ner och skriva ut den själv, du hittar den längst ner på den här sidan.

Jag har tappat bort min hyresavi. Kan jag få en ny?
På Mina Sidor kan du se alla dina hyresfakturor direkt, såväl som att lägga och följa serviceärenden. Du kan logga in på två sätt på Mina Sidor, med eller utan OCR-nummer.

Det är stopp i handfatet, hur gör jag?
Det är viktigt att du som hyresgäst rensar vattenlåset regelbundet, och är det stopp, vattnet rinner undan dåligt eller det luktar lite unket kan det vara dags. Det finns flera bra filmer på Youtube som visar hur man gör, om du känner dig osäker.

Länktips

Information om brandskydd i ditt boende: Brandskyddsföreningen

Information om hur du ändrar folkbokföringsadress: Skatteverket

Information om hur du ändrar adress: Adressändring

Information om tecknande eller avslut av elavtal: Teknik i Väst

Information om den ansträngda energisituationen: Energimyndigheten

Ladda ner 

Autogiroblankett
Kom ihåg att fylla i alla obligatoriska uppgifter. Betalningsmottagares uppgifter hittar du på din hyresfaktura eller ditt hyreskontrakt.

När du fyllt i blanketten, skickar du den till: 

LJ Fastigheter
Thermiavägen 2
671 30 Arvika